همین حالا نوبت بگیرید

tashilat

خونریزی از مقعد

تعریف خونریزی از مقعد

هرگاه بعد از مدفوع لكه خون روی دستمالی كه با آن خود راخشك میكنیم دیده شود آنگاه دچار خونریزی از مقعد شده ایم وهرچند معمولا چیز مهمی نیست اما وقتیكه مقدار زیادی خون دفع شود مشكل زا است و علل متعددی دارد ولی شایعترین عامل آن همورویید میباشد.

علایم خونریزی مقعدی كدامند؟

شایعترین علامت مشاهده خون روی دستمال توالت است و اگر رنگ خون روشن باشد خونریزی مربوط كولون و ركتوم است و اگر رنگ خون تیره باشد خونریزی مربوط به معده و روده باریك است.
دیگر علایم همراه خونریزی مقعدی شامل گیجی، ضعف و سرگیجه و درد مقعدی است.

علل خونریزی مقعدی كدامند؟

فیشر انال یا شقاق
یبوست
همورویید
پولیپ روده
بدخیمی های كولون و مقعد
التهاب های روده مثل كولیت و كرون
عفونتهای روده ای مثل سالمونلا

چه زمانی باید به پزشك مراجعه نمود؟

در هرموقع كه خونریزی مقعدی مشاهده شد باید به پزشك مراجعه نمود ودر مواردی كه با دردشكم و غش كردن همراه باشد یا مقدار خون زیاد باشد مورد اورژانسی میشود.

تشخیص بیماری خونریزی مقعد چگونه است؟

شرح حال بیمار و معاینه مقعدی و آزمایشات خون روتین و گاهی كولونسكپی برای تشخیص كافی است.

درمان خونریزی چگونه است؟

بسته به شدت خونریزی و علت آن متفاوت است. در موارد هموروییدهای درجه یك استفاده از لگن آبگرم و پماد كافی است اما در مورد هموروییدهای پیشرفته تر نیاز به اقدام جراحی یا لیزر میباشد. در موارد فیشر یا شقاق هم مثل همورویید اگر پاسخ به درمان دارویی ندهد نیاز به جراحی با لیزر دارد كه بصورت سرپایی انجام میگیرد.

جراحی لیزر برای درمان خونریزی مقعد

در صورتی که خونریزی مقعد علت ابتلا به بیماری های مقعدی مانند شقاق باشد و درمان با پماد و یا اصلاح فرآیند های روزانه پاسخ نداد بایستی به جراحی روی آورد. هر چند در درمان با چاقو نیاز به بستری شدن در بیمارستان، بیهوشی و استفاده از تامپون برای جلوگیری از خونریزی بوده و همچنین یک الی دو هفته استراحت در منزل برای تحمل درد نیاز می باشد. این در حالی است که در درمان با لیزر نیازی به این کارها نبوده و با بی حسی که در حین عمل انچام می شود روز بعد بیمار احساس درد نداشته و از آن روز به بعد هم درد بسیار بسیار کمی خواهد داشت که آن هم با مصرف داروهای مسکن ، آنتی بیوتیک و پماد درمان می شود.

درمان قطعی و سریع خونریزی مقعدی با لیزر

خونريزی از مقعد ميتواند بعلل متعدد باشد كه هركدام درمان خود را دارد اما در مواردی كه خونريزی قابل درمان با جراحي باشد (مثل هموروييد داخلی و هموروئید خارجی ، پوليپ مقعدی ، فيشر يا شقاق )آنگاه با قاطعيت ميتوان گفت كه درمان با ليزر بمراتب بهتر و راحت تر است زيرا درمان سرپايی و با بيحسي موضعی و بدون بستری شدن در بيمارستان است و نتيجه درمان بهتر از جراحي با چاقو است.

درموارد یبوستهای مزمن استفاده از فیبر غذایی و ملین كمك میكند.

در موارد سرطانهای كولون وركتوم نیاز به جراحی و شیمی درمانی دارد.

taghzie

taeeinvaght