مقعد و نشیمنگاه با لیزر شفا توسط پزشکان متخصص و جراح عمومی و بیماری های مقعد

mazaya

hazine

tashilat

شناخت آبسه مقعد و درمان آن  (Anal abscess) (آبسه پری آنال)

علائم بیماری آبسه مقعد و نحوه تشخیص آن

آبسه مقعد

آبسه مقعدی که به نام های  پری آنال نیز معروف می باشد یکی از دلایل دردهای ناگهانی دور معقد یا داخل معقد می باشد به دلیل وجود چرک بیمار علاوه بر درد احساس تب ، بدن درد ، بی اشتهایی و بدی حال عمومی می کند. خیلی ها به اشتباه فکر می کنند که دچار سرما خوردگی شده اند، چون دقیقاً علائمی مانند سرما خوردگی همراه با بدن درد ، تب و گلو درد می دهد و به اشتباه به پزشک عمومی مراجه می شود و پزشک عمومی هم به دلیل اینکه بیمار اطلاعات لازم را ارائه نمی دهد و یا به درستی معاینه نمی کنند، عملاً درمان سرما خوردگی را تجویز می نمایند. این در صورتی است که پروسه بیماری در حال اتفاق افتادن می باشد.

تشخیض اشتباه بیماری آبسه

بیمارانی بوده اند که چندین جا مراجعه نموده که یا معاینه صحیح نشده یا اوایل بیماری آن ها بوده است که به دلیل اینکه اوایل بیماری ، آبسه زیاد مشخص نبوده ، بیماری به اشتباه سرماخوردگی تشخیص داده می شود، در این حالت در صورتی که آنتی بیوتیک هم به بیمار تجویز شود مناسب و کافی برای برای درمان بیماری آبسه مقعد نمی باشد و بیماری پیشرفت می کند.

آبسه مقعد

اکثراً بیماران در یک فاز خیلی بد به ما مراجعه می نمایند، با یک تورم بسیار بزرگ اطراف معقد که اندازه آن متفاوت بوده و حداقل از یک گردو تا یک نارنگی به همراه با بدن درد ، کوبیدگی ، تهوع ، سردرد می باشد و بیماران اصلاً و به هیچ وجه نمیتوانند روی آن قسمت بنشینند، در این وضعیت بیماران حالت دفع نداشته و به مدام به دلیل وجود تورم در ناحیه رکتوم که احساس درد میدهد به دستشویی می روند ولی عملاً مدفوعی وجود ندارد و باعث درد و بیقراری بیشتر می شود. به این صورت است که بیمار از روی ناچاری و پس از پرس و جو از چند دکتر به پزشک مرتبط مراجعه می نماید.

علائم بیماری آبسه پری آنال ( دمل ، کروک ) بر روی مقعد

همانطور که گفته شد آبسه گاهی موارد در بیرون معقد که برجستگی بزرگ هست کاملاً مشخص است ولی بعضی از اوقات به هیچ وجه مشخص نبوده و بایستی با یک معاینه انگشتی داخل معقد توده لمس شود که فوق العاده دردناک و گرم می باشد. درمان این بیماری ها بلا تخلیه یل درناژ آبسه یا دمل بوده که برخی پزشکان غیر جراح به غلط آنتی بیوتیک تجویز می نمایند به این امید که تاثیر گذار باشد. در صورتی که چرک وقتی تشدید شد دیگر عقب گرد نداشته و باید تخلیه شود و یا انقدر می ماند که خود دومل می ترکد که مریض بسیار بسیار بد حال می شود و یا به روش جراحی درمان می شود.

نحوه درمان و جراحی بیماری آبسه مقعد به وسیله لیزر

جراحی این بیماری بسیار راحت و به صورت سرپایی با بی حسی موضعی و با یک برش با چاقو یا لیزر می باشد که دیگر نیازی به بیهوشی و بستری در بیمارستان ندارد، بعد از اینکه چرک مریض تخلیه می شود داخل حفره کاملا تمیز شده و روی حفره پانسمان می شود معمولاً بیمار دردش همان لحظه خوب شده و چند ساعت بعد که دیگر چرکی نبوده تا وارد دستگاه گردش خون شود که باعث علائم تب و لرز و بدن درد شود بیمار بهبود پیدا می کند و بعد از مدتی کم می تواند به کارهای معمولی خود بپردازد و به دستشویی برود. البته نکته ای که حائز اهمیت می باشد این است که بعد از هر دستشویی به خوبی آن ناحیه را شسته و روی آن پانسمان می گذارند

مفاهیم فیستول مقعد و نحوه درمان آن

فیستول مقعد

آبسه مقعد معمولا به دنبال خودش در 50% موارد منجر به بیماری دیگری نیز می گردد زیرا آبسه مقعد علت بعدی یعنی بیماری فیستول اطراف معقد می باشد. بیماری آبسه پرآنال یا به زبان عامیانه دومل یا کورک داخل معقد می باشد.

آبسه 2 سرنوشت پیدا می کند: در 50% موارد دیگر تکرار نمی شود ولی در 50% موارد تبدیل به بیماری ای به نام فیستول می شود

فیستول به این معنی است : کانالی که به 2 حفره یا 2 فضای متفاوت راه دارد، مانند تونل که یک سر تونل در بیرون معقد و در پوست اطراف معقد وی بوده و سر دیگر تونل داخل کانال رکنوم که بستگی به عمق و رد شدن آن از بین عضله های نگهدارنده دارنده دارد، انواع و اقسام فیستول ها را ایجاد می نماید که فیستولهای سطحی و عمقی ناحیه سوپره آنال هست که هرکدام درمان خود را دارند که همگی درمان ها هم به سادگی نیستند ، بعضی ها خیلی ساده و برخی ها بسیار مشکل می باشند و باعث مسئله برای بیمار می شوند، یعنی بیمار آبسه اش خالی می شود ولی بعد از 2 یا 3 ماه در همان قسمت شروع به ورم کردن کرده و کم کم نشتی می دهد و به مرور یک سوراخ را ایجاد شده که در واقع تاییدی است بر ایجاد فیستول.

منشا این فیستول یا آبسه بد کار کردن شکم می باشد حالا یا به صورت یبوست شدید یا اسهال مکرر، خیلی از بیماران را داریم که که دچار اسهال های مکرر هستند به علت بیماریهای روده بزرگ، همین اسهال های شدید باعث ایجاد زخم در آن ناحیه می شود و از آن زخمها میکروب به اطراف معقد نفوذ پیدا کرده و ایجاد آبسه می نماید.

نکته ای بسیار مهم در پیشگیری از آبسه مقعد

همانطو که گفته شد همگی این بیماریها به کارکرد صحیح دستگاه گوارش بر می گردد. همیشه باید این مسئله را مدنظر قرار بدهیم که هر شخص به دفع اش اهمیت لازم را داده و وقت کافی را داشته باشد و حتماً یک ساعت خاصی را برای آن قائل بشویم. نبایستی این کار با عجله باشد و همچنین بایستی این عمل به موقع باشد و در محیطی آرام به راحتی انجام گیرد. خیلی ها هستند که اول صبح قبل از خوردن صبحانه این کار را انجام می دهند، خیلی ها هم هستند که بعد از خوردن و بعضی ها هستند که شبها این کار را انجام می دهند. در هر صورت یک سیکل منظم در هر ساعتی از روز بهتر از این است که سیکل منظمی نداشته باشیم و هر ساعتی که پیش آمد این اتفاق بیافتد.

اکثر بیمارانی که مراجعه می کنند سیکل منظمی برای این عمل ندارند. به عنوان مثال اکثر بیماران بیان می کنند که صبح مجبوریم با عجله به سر کار برویم و راحت نمیتوانیم در منزل اجابت مزاج کنیم. اکثراً سر کار به دتسشویی رفته که در آن محل راحتی و نظافت کامل وجود نداشته و مدفوع به طور کامل دفع نمی شود و مقداری از مدفوع می ماند که این امر منجر به یبوست بیشتر ، خشکی بیشتر و بالاخره شکل گیری این بیماریها می شود.

مزایای لیزر آبسه

1. عدم نیاز به بیهوشی عمومی یا نخاعی و بستری شدن دربیمارستان.
  2. عدم وجود درد در جراحی با لیزر بطوریکه بیمار از روز بعد از عمل می تواند راحت بنشیند، این در حالی است که درجراحی معمولی بیمار بمدت چند هفته باید در منزل بماند و از کار روزانه باز بماند.
  3. درجراحی با لیزر نیازی به پانسمان داخل زخم وتراشیدن زخم وجود ندارد و از روز بعد بیمار می تواند حمام بگیرد و داخل زخم را با آب و صابون بشوید در حالی که در جراحی معمولی پانسمان داخل زخم و تراشیدن زخم ضروری است.
  4. میزان عود در هر دو روش جراحی و لیزر یکسان بوده و حدود 10% می باشد اما اگر بعد از جراحی با لیزر و بهبود زخم پوست ناحیه عمل با لیزرهای از بین برنده مو تابش بگیرد میزان عود به 2% میرسد.

چرا کلینیک لیزر شفا؟

اين مركز اولين مركز درمان بيماريهای مقعد با ليزر از سال ١٣٨٢ ميباشد و در طی اين مدت بيش از پنجاه هزار مراجعه كننده و بيش از پانزده هزار عمل با ليزر در ان انجام شده كه منجر به كسب تجربه بسيار بالايي نزد پزشكان شاغل در ان گرديده است و هر روز نيز به آن افزوده ميگردد. در اين مركز مراجعين مبتلا به بیماری آبسه ابتدا توسط پزشكان متخصص خانم و آقا معاينه و پس از تشخيص دقیق بيماری راهكار مناسب به بيمار ارايه ميگردد اين درمان ميتواند شامل درمان دارویی يا درمان با لیزر آبسه باشد كه در هر صورت باعث بهبود سريع بيمار بدون بستری شدن در بيمارستان و بيهوشي است و از روز بعد بيمار ميتواند سر كار خود حاضر شود.

جهت مطالعه بیشتر در مورد بیماری فیستول مخرج بر روی لینک زیر کلیک کنید.

درباره بیماری و درمان فیستول مقعد

تماس با کلینیک شفا