اسلایدر بخش زنان

کولیت و کرون (ورم و التهاب روده) در زنان

کولیت روده در زنان

بیماری های کرون و کولیت روده شرایطی میباشد که سبب التهاب و زخم شدن لایه داخلی راست روده و کولون (روده بزرگ) می شود. این حالت در واقع واکنش بدن به آسیب یا جراحت وارد شده به این عضو است و می تواند سبب قرمز شدن، ورم روده، دردناک شدن این ناحیه شود. هنگام ابتلا به کولیت روده، زخم های کوچک در سطح روده ایجاد می شود و این زخم ها ممکن است خون ریزی کرده و سبب ایجاد چرک شود، این التهاب بیشتر از راست روده و قسمت پایین روده بزرگ شروع می شود، اما می تواند کل ناحیه کولون (روده بزرگ) را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد، اگر کولیت روده فقط بر راست روده تاثیر داشته باشد، در اصطلاح به آن پروکتیت گفته می شود.
التهاب روده برخی اوقات به عنوان یک بیماری مزمن توصیف می شود. این موضوع به معنی این است که بیماری برای مدت طولانی با فرد همراه است و با این وجود فرد بیمار ممکن است برای بازه های زمانی طولانی علائمی نداشته باشد (بیماری پنهان)، یا بازه های زمانی وجود داشته باشد که فرد با فعال شدن بیماری با علائم و ناراحتی های مشخص مواجه می شود (عود یا تشدید بیماری).

علائم و نشانه‌ها کولیت و کرون در زنان

علائم کولیت در بانوان

گروهی از بیماران پس از دفع مدفوع احساس می‌کنند روده‌ شان کامل تخلیه نمی‌شود. عده‌ای نیز احساس نفخ دائمی داشته و از برآمدگی شکم شکایت دارند. سر و صدای زیاد شکم و اسهال یا یبوست نیز از دیگر علائم این بیماری است. در کنار تمام این نشانه‌ها، تقریباً همه مبتلایان، درد و ناراحتی شکمی را نیز خواهند داشت. البته آن ‌گونه که بیماران می‌گویند، درد شکمی پس از دفع مدفوع آرام می‌شود.
علایم و نشانه های بیماری کولیت روده بسته به شدت آن متفاوت بوده و شاید خود را کم کم و یا ناگهانی نشان دهند. تقریبا نصف افراد مبتلا به بیماری علایمی معتدل و معمولی حس می نمایند، بعضی دیگر علایم شدید تری و در دوره های زمانی بیشتری حس می کنند. خیلی از عوامل از جمله عفونت های تنفسی و یا  استرس های جسمی می توانند باعث حملات بیماری کولیت روده شوند.

از علایم کولیت روده می توان به موارد زیر اشاره نمود :

• شکم درد
  • صدا دادن شکم
  • خون چرک درون مدفوع
  • تنسموس (درد رکتوم یا راست روده)
  • کاهش رشد در کودکان
  • خونریزی دستگاه گوارش
  • درد و تورم مفصل
  • زخم دهان (زخم)
  • توده های پوستی و زخم پوست
  • دلایل کولیت روده

تشخیص بیماری

تشخیص بیماری، بسیار حائز اهمیت می باشد، چرا که ممکن است بیمار با علائم نهفته، سال ها به این بیماری مبتلا باشد و نسبت به آن آگاهی نداشته باشد. مراجعه به پزشک و چکاپ های سالانه، می توانند در این راستا، بسیار مثمر ثمر واقع شوند. آزمایشاتی که در صورت لزوم توسط پزشک تجویز می شوند، عبارتند از:

• آزمایش خون
  • کولونوسکوپی
  • آزمایش مدفوع
  • نمونه برداری ها
  • سی تی اسکن و استفاده از اشعه ایکس

عوارض کولیت روده

عوارض کولیت در بانوان

عوارض کولیت روده در صورت درمان نشدن، به شرح زیر هستند:

• خونریزی شدید
  • سوراخ در کولون
  • خشکی شدید بدن
  • بیماری های کبدی(درموارد نادر)
  • سنگ کلیه
  • پوکی استخوان
  • التهاب مفاصل، پوست و یا چشم ها
  • افزایش خطر سرطان روده بزرگ (کولون)

دلایل کولیت روده در بانوان

بیماری کرون، کولیت روده (کولیت اولسراتیو)، سبب التهاب و زخم در روده می شود، هرچند که برخلاف بیماری کرون که بخش های گوناگون روده را تحت تاثیر قرار می دهد، این بیماری فقط یک بخش متوالی را تحت تاثیر قرار می دهد. هیچ کس درباره علت اصلی این بیماری مطمئن نیست، اما درباره چیزهایی که محرک ابتلا به این بیماری نیستند، اجماع وجود دارد. محققان معتقدند استرس عامل اصلی ابتلا به این بیماری نبوده ولی می تواند شدت آن را بدتر نماید.

تفاوت کولیت و کرون روده

تفاوت کولیت و کرون روده، توسط پزشک متخصص قابل تشخیص است. بیماری کرون، بیشتر باعث مشکلات گوارشی می شود. در صورتی که کولیت، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند. این دو بیماری، به هم شبیه هستند اما تفاوت هایی هم دارند. مثلا در کولیت زخمی، درد در قسمت چپ شکم احساس می شود. اما در کرون، درد در قسمت راست شکم احساس می شود. البته، هر دوی این بیماری ها در زنان مزمن هستند.

سیستم ایمنی بدن

عوارض کولیت در بانوان

بعضی از دانشمندان معتقداند یک نوع ویروس یا باکتری، می تواند سبب ابتلا به بیماری کولیت روده شود. زمانیکه دستگاه ایمنی بدن درحال مبارزه با ویروس و یا باکتری است، دستگاه گوارش ملتهب می شود. در ضمن ممکن است، التهاب ناشی از واکنش خودایمنی باشد که در آن سیستم ایمنی بدن شما حتی درصورت عدم وجود باکتری و یا ویروس خاصی اقدام به واکنش و فعالیت نماید.

عوامل ارثی موثر در کولیت و کرون

عوامل ارثی

از آنجاییکه خطر ابتلا به این بیماری درصورتیکه در خانواده شما سابقه آن وجود داشته باشد، بیشتر است، محققان معتقدند عوامل ژنتیکی می توانند در این زمینه موثر باشند. با اینحال خیلی از افراد مبتلا به این بیماری سابقه ابتلای خانوادگی به این بیماری را ندارند.

درمان

درمان بیماری های سندرم روده تحریک پذیر، می توانند با روش های مختلفی صورت بگیرند. برای کرون و کولیت روده، می توان از درمان های دارویی، مکمل های غذایی و یا جراحی کمک گرفت. البته، ممکن است روش های درمانی ذکر شده، قطعی نباشند و این بیماری، دوباره عود کند. البته، روش جراحی، درصد بهبودی بیماری را افزایش داده و احتمال عود دوباره را کاهش می دهد.

دارو

دارو های تجویزی برای درمان این بیماری، می توانند در افراد مختلف با توجه به شدت بیماری آن ها، متفاوت باشند. معمولا، داروهای زیر برای درمان این بیماری ها تجویز می شوند:

• داروهای ضد التهاب مانند سولفاسالازین
  • داروهای آنتی بیوتیک مانند تتراسایکلین و مترونیدازول
  • داروهای ضد اسهال در صورتی که بیمار، به اسهال و درد مبتلا باشد.

و...

رژیم غذایی

رژیم غذایی در درمان کولیت روده

رژیم غذایی در بزرگسالان و به خصوص کودکان، می تواند به روند درمان کمک کند. البته، توصیه می شود مکمل های غذایی و رژیم غذایی مناسب در کنار سایر روش ها استفاده شوند تا بر روند درمان، تاثیر لازم را بگذارند. بهتر است بیماران، از مصرف غذاهای زیر خودداری کنند، چرا که می توانند باعث ابتلا به اسهال در افراد شوند:

• محصولات لبنی
  • دانه های حجیم
  • مصرف هرگونه الکل
  • غذاهای تند و پر ادویه

البته، گاه ممکن است برخی افراد احساس سیری داشته باشند و نتوانند مواد غذایی را مصرف کنند. در چنین شرایطی، نیاز است که بیمار از طریق وریدی تغذیه کند. این امر، برای یک دوره زمانی کوتاه و در بیماری های شدید، می تواند طبق تجویز پزشک انجام شود.

جراحی کولیت روده

جراحی، زمانی پیشنهاد می شود که درمان به کمک داروها صورت نگیرد. برای کنترل بیماری، نیاز است تا با تجویز پزشک متخصص، عمل جراحی انجام شود. در صورت وجود آبسه، سوراخ شدن و... عمل جراحی می تواند بسیار کاربردی تر از سایر روش های درمانی باشد. برداشتن بخشی از روده، باعث می شود بیماری پیشرفت نکند اما گاه برای درمان کامل، لازم است بیمار بیشتر از یک عمل جراحی را انجام دهد تا کاملا درمان شود.

لیزر درمانی

درمان با لیزر

لیزر درمانی، باعث می شود تا در کمترین زمان بهبودی حاصل شود. در واقع لیزر از به روز ترین روش های درمانی برای بیماری های مقعدی محسوب می گردد. اگر دارو درمانی تاثیر چندانی نداشته باشد، لیزر قطعا از بهترین روش ها با تاثیرگذارترین نتایج خواهد بود. لیزر کمک می کند تا بیماری هایی مانند آبسه مقعدی، فیستول، شقاق و بواسیر درمان شود. در صورت بروز علایم کولیت و کرون بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید و با تجویز پزشک، لیزر درمانی را آغاز کنید.

مزایای لیزر برای درمان کولیت و کرون

از مزایای لیزر برای درمان کولیت و کرون، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• حداقل خونریزی
  • استفاده از بی حسی
  • عدم نیاز به بستری شدن بیمار
  • صرفه جویی در وقت و هزینه بیماران
  • کاهش احتمال عود کردن دوباره بیماری در طولانی مدت
  • بازگشت بیمار به امور روزانه خود در کمترین زمان بعد از لیزر
  • بهبودی سایر بیماری های مقعدی مانند هموروئید ترومبوزه، شقاق و یبوست مزمن
  • احساس درد بسیار ضعیف که معمولا با استفاده از مسکن هایی مانند استامینوفن از بین می رود.
دکتر خانم برای درمان بیماری های مقعدی

کلینیک لیزر زیبایی شفا

مقالات پرشکی

بخش تغذیه

women contact

درباره ما

این مركز اولین مركز درمان بیماریهای مقعد با لیزر از سال ١٣٨۴ میباشد و در طی این مدت بیش از پنجاه هزار مراجعه كننده و بیش از پانزده هزار عمل با لیزر در ان انجام شده كه منجر به كسب تجربه بسیار بالایی نزد پزشكان شاغل در ان گردیده است و هر روز نیز به ان افزوده میگردد. در این مركز مراجعین ابتدا توسط پزشكان متخصص خانم و آقا معاینه و پس از تشخیص بیماری راهكار مناسب به بیمار ارایه میگردد این درمان میتواند شامل درمان دارویی یا درمان با لیزر باشد كه در هر صورت باعث بهبود سریع بیمار بدون بستری شدن در بیمارستان و بیهوشی است و از روز بعد بیمار میتواند سر كار خود حاضر شود.

ساعات کاری

• شنبه۱۰ - ۱۳ | ۱۷ - ۲۰