با توجه به اینکه مبتلا به هموروئید می باشم آیا روزه گرفتن برای من مضر است؟

در ماه رمضان بهتر است :

افطار ساده

– از افطار تا سحر 8 لیوان آب بنوشید تا از کم آبی بدن و یبوست پیشگیری نمائید

– آب جوش، شیر گرم، خرما و یک آش یا سوپ خیلی سبک می تواند یک وعده افطاری مناسب باشد. به فاصله نیم ساعت پس از افطار هم می توان یک شام مختصر و سبک صرف کرد.

– در وعده سحری حداکثر نوشیدن ۲ لیوان آب مجاز است. نوشیدن آب بیشتر باعث کاهش تشنگی در طول روز نمی شود و تنها سوءهاضمه و دل درد به دنبال دارد.

– می توان از خوراکی های فیبردار همچون کاهو، سبزی و خوردن میوه هایی مثل خیار و سیب با پوست استفاده کرد که هم مقداری از آب مورد نیاز بدن را تامین می کنند و هم به دلیل اینکه فیبر دارند و باعث تعادل آب بدن در طول روز می شود.

– بین شام تا سحر هم می توان به تدریج آب، میوه و آب میوه مصرف کرد.

– کسانی که با گرفتن روزه دچار معده درد می شوند در هنگام سحر مقداری ترنجبین و خاکشیر مخلوط و میل کنند. همچنین موقع افطار یک لیوان عرق نعناع با نبات یا عسل بنوشند.

– سعی کنید یک ساعت پس از سحری بخوابید.

– سعی کنید حتما در وعده سحری از خورشت، همچون خورشت کدو، خورشت آلو یا خورشت بامیه استفاده شود.

– سعی کنید روزه خودتان را با خرما و یک استکان آب گرم افطار کنید.

با توجه به اینکه مبتلا به هموروئید می باشم آیا روزه گرفتن برای من مضر است؟

در مورد اینکه می توانید روزه بگیرید یا خیر باید از پزشک سوال کنید. ولی در صورتی که برنامه غذایی پرآب و پر فیبر داشته باشید و در معرض گرما و آفتاب قرار نگیرید مشکلی پیش نمی آید. بعضی‌ قبل از اذان صبح تا می‌توانند آب یا چند لیوان چای می‌نوشند تا در طول روز تشنگی آزارشان ندهد. بعضی هم هنگام افطار روزه‌شان را با آب باز می‌کنند و برای رهایی از حس تشنگی، تند و تند آب و مایعات مختلف می‌نوشند. در حالی که نه آب خوردن زیاد هنگام سحر می‌تواند با تشنگی در طول روز مقابله کند و نه نوشیدن چند لیوان آب هنگام افطار کار مناسبی است. از همه اینها بدتر هم افرادی هستند که به اشتباه، برای رفع تشنگی چای می‌نوشند و نمی‌دانند چای نه‌تنها کمکی به آنها نمی‌کند که حتی می‌تواند تشنگی‌شان را تشدید کند.

در طول این ماه حتما باید از رژیم‌هایی استفاده کنید که حاوی میوه‌ها و سبزیجات زیادی است، به عبارت دیگر بهتر است رژیم غذایی در این ماه به رژیم‌های گیاهخواری نزدیک‌تر شود. بعضی از میوه‌ها و سبزیجات در مقایسه با دیگر مواد این گروه آب بیشتری دارد و به همین دلیل مصرف آنها در ماه رمضان بهتر خواهد بود. میوه‌هایی مانند زردآلو، هلو، طالبی، توت‌فرنگی، خیار، هندوانه، سیب، موز و انگور رسیده که بهتر است سرد هم مصرف شود، ازجمله این موارد است که تا حد زیادی می‌تواند در برابر تشنگی به روزه‌داران کمک کند. هویج، کرفس و نعنای تازه هم از سبزیجاتی است که برای رفع تشنگی موثر خواهد بود. ادویه‌های گرم و خشک و غذاهای چرب موجب تشنگی بیشتر روزه‌داران در طول روزه‌داری خواهد شد و به همین دلیل بهتر است در این ایام خیلی مصرف نشود. مصرف قندهای ساده مانند بستنی، زولبیا و بامیه هم تشنگی را تشدید می‌کند و نباید در سفره افطار و سحر قرار بگیرد. بهتر است برای تهیه سالاد علاوه بر کاهو از هویج، سیب گلاب خرد شده و نعنای تازه همراه با لیموترش نیز استفاده کنید. مصرف آب آلو برای رفع تشنگی موثر است و از طرف دیگر می‌تواند به افرادی که دچار یبوست هستند، کمک کند. بنابراین بهتر است به جای چای، آب آلو بنوشید.

در ضمن، هنگام افطار هم خوب است به جای مصرف حلیم‌های چرب و آش‌های سنگین، مقداری سوپ سبزیجات همراه با لیموترش تازه مصرف کنید. برای جلوگیری از بروز یبوست و مشکلات روده، بعد از خوردن افطار آلو و انجیر خیس شده و میوه هایی همچون گلابی، هلو و هندوانه میل کنید.

منبع : تبیان

پیمایش به بالا