زگیل چیست

قبل از از هر چیزی، می خواهیم  به این موضوع بپردازیم که زگیل چیست و به چند نوع تقسیم می شود؟ پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تعریف زگیل

یکی از رایج ترین، بیماری های پوستی در بین مردم می باشد که به صورت ضایعه گوشتی شکل بر روی پوست بدن قابل مشاهده می باشد و معمولا به دو صورت کنار هم (خوشه ای) یا پراکنده ایجاد می شوند.

زگیل ها به چند نوع تقسیم می شوند؟

دسته بندی زگیل ها

زگیل مسطح

این نوع زگیل ها صاف و به رنگ قهوه کمرنگ می باشند که به صورت تک و جدا از هم روی گردن، صورت، دست ها و… به وجود می آیند.

زگیل کف پا

این زگیل ها، روی پاشنه پا ایجاد می شوند و به صورت لکه های سیاه دیده خواهند شد که معمولا بسیار دردناک هستند.

زگیل تناسلی چیست

یکی از شایع ترین نوع بیماری های عفونی زگیل تناسلی می باشد که بر روی نواحی مقعد و تناسلی خانم و آقایان ایجاد خواهد شد که از طریق رابطه جنسی یا تماس مستقیم پوستی این بیماری انتقال پیدا می کند. البته این نکته هم لازم به ذکر است، که این نوع زگیل ها بر روی زبان، لب ها و گلو هم دیده می شوند که به علت رابطه جنسی دهانی نیز به وجود می آید و همچنین با سوزش و خارش همراه می باشند.

زگیل خوشه ای

این نوع زائده های پوستی، از تجمع چندین زگیل کوچک کنار هم تشکیل می شود که اغلب روی کف پا و دست ها قابل مشاهده می باشد.

زگیل معمولی

یکی از شایع ترین نوع زگیل ها است، که معمولا بر روی انگشت ها و دست ها ایجاد می شود. این زگیل ها از نوع خوش خیم هستند و همچنین به راحتی از بین خواهد رفت. اما گاهی اوقات برخی افراد این زگیل ها برایشان آزار دهنده می باشد و تصمیم می گیرند که آن را بردارند.

علائم زگیل معمولی چیست؟

از علائم ظاهری یک زگیل معمولی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1. به شکل گرد می باشند.
  2. برجسته و سفت هستند.
  3. شبیه به یک گل کلم است.
  4. اندازه قطر آنها متفاوت می باشد.

علت ایجاد زگیل های معمولی چیست

همانطور که می دانید، این نوع زگیل ها بر اثر ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود که در هنگام خراش یا بریدگی افراد به این نوع بیماری راحت تر مبتلا خواهند شد. پس می توانیم نتیجه بگیریم، که این نوع ویروس در کودکان بیشتر دیده خواهد شد. از دیگر عوامل این بیماری می توانیم به استفاده از وسایل شخصی، اصلاح کردن با تیغ، تماس پوستی، استرس که باعث کاهش سیستم دفاعی بدن می شود و… اشاره کنیم.

تفاوت بین زگیل تناسلی و زگیل معمولی چیست؟

تفاوت بین زگیل تناسلی و معمولی

زگیل های تناسلی، معمولا زائده های صاف یا برآمده هستند که بیشتر اوقات خطرناک نمی باشند و همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، این نوع زگیل ها عموما بر روی اندام تناسلی و یا مقعد ایجاد می شود. توجه داشته باشید که، جلوگیری از انتقال این عفونت ها به فرد دیگر بسیار مهم می باشد. اما زگیل ها معمولی به صورت گرد و ریز رشد می کنند که همانند زگیل های تناسلی این نوع بیماری بدخیم نمی باشد و آسیبی به پوست وارد نمی کند.

انواع روش‌های درمان زگیل معمولی چیست

بیشتر این نوع زگیل ها، بدون درمان و به مرور زمان از بین خواهند رفت. اما بیشتر اوقات این ضایعه در بزرگسالان کند تر از کودکان برطرف خواهد شد که دکتر متخصص با توجه به نوع زگیل و وسعت آن یکی از روش های زیر را به بیمار نیز پیشنهاد می دهد:

کرایوتراپی

کرایوتراپی، با استفاده از اکسید نیتروژن انجام می شود. این روش بیشتر برای صورت مورد استفاده قرار می گیرد و به طور کامل سلول های ویروسی این نوع بیماری را از بین می برد.

کورتاژ

کورتاژ، یک نوع عمل جراحی است که با استفاده از یک ابزار تیز کوچک بافت های زگیل برش یا خراش داده می شود که معمولا خطرناک و دردناک می باشد و باعث زخم می شود.

درمان زگیل با لیزر co2

لیزرهای co2 یا دی ‌اکسید کربن، یکی از بهترین و موثر ترین روش های درمان زگیل های معمولی است که با فرستادن یک اشعه بسیار متمرکز باعث از بین رفتن بافت های مبتلا به این ویروس می شود. دوره نقاهت کوتاه، میزان عود پایین، خونریزی بسیار کم و… از مزایای این روش برای درمان می باشد. برای گرفتن وقت و اطلاعات بیشتر با شماره های کلینیک تماس حاصل بفرمایید.

درمورد زگیل تناسلی و روش های درمان آن بیشتر بدانید.

انواع دارو برای زگیل های معمولی

درمان دارویی زگیل معمولی

• آلدارا
  • کانتاریدین
  • بلئومایسین
  • پدوفیلین

توجه داشته باشد که مصرف این نوع دارو ها، حتما باید با تجویز پزشک انجام شود.