mazaya

tashilat

درد و سوزش خونریزی مقعد

درد مقعد

چه عواملی باعث درد مقعد میشوند؟

اكثر مردم فكر میكنند كه همورویید یا بواسیر علت اصلی درد مفعد است در صورتیكه اینگونه نیست و علل متنوع دیگری عامل درد مقعد میباشند:

١- درد و سوزش مقعد ناشی از فیشر یا شقاق

درد مقعد ناشی از فیشر

شقاق مقعد كه شایع ترین علت درد مقعد است و به علت زخم در ناحیه مقعد بدنبال ببوست مزمن با اسهال شدید بوجود می اید و باعث درد شدید و سوزشی در حین دفع میگردد و تا چند دقیقه یا ساعت بعد از دفع ادامه می بابد و هرزچندگاهی بهبود و سپس مجددا عود می یابد و اگر بیش از چند هفته ادامه یابد و علیرغم درمان دارویی عود نماید نیاز به درمان جراحی با لیزر دارد.

درمان درد و سوزش خونریزی شقاق

درمان ابتدا داروی می باشد در صورتی که بیماری حاد شود و یا شدت یابد بایستی جراحی صورت گیرد و ترجیها جراحی لیزر که بصورت سرپایی و بدون نیاز به بستری و بیهوشی انجام میگردد و برای همیشه مشكل حل میشود توصیه می شود.

٢- آبسه پرآنال یا دمل كنار مقعد

آبسه مقعد

این بیماری که با نام آبسه مقعد شناخته می شود منجر به درد مداوم همراه تب و بدن درد و بیحالی و بی اشتهایی میگردد و هیچ ربطی هم به دفع ندارد و منجر به بیقراری میگردد ودرد بیمار با سرفه ، خنده و جابه جا شدن تشدید می یابد. علت بیماری میكروب میباشد و معمولا در سابقه بیماران فیشر مزمن خوب درمان نشده وجود دارد   هرچند گاهی بدون آن هم ایجاد میشود.

درمان درد آبسه

درمان آن اورژانسی و فقط با تخلیه آبسه با جراحی یا لیزر میباشد كه در مورد لیزر برخلاف جراحی سنتی نیاز به بستری و بیهوشی وجود ندارد و بعد از تخلیه چرك حال بیمار بسرعت بهبود می بابد و میتواند از روز بعد سركار خود حاضر شود. لازم بذكر است كه درمان با انتی بیوتیك به تنهایی جایی در درمان آبسه یا دمل ندارد و فقط بعنوان درمان كمكی و بعد از تخلیه چرك استفاده میشود. در مطب بیماران فراوانی دیده میشوند كه متاسفانه مدتها به غلط با انتی بیوتیك درمان میشوند و یا استفاده از اكتیول یا دوای سیاه را بكار میگیرند و در شرایط بسیار بد و پیشرفته با حال عمومی بد و تب ولرز مراجعه میكنند و درمان را برای آنان سخت تر میكند.

٣- درد و ترشح چرکی در فیستول یا تونل بین بیرون و داخل مقعد

درد ناشی از فیستول

بیماری فیستول مقعد با ترشح چركی از یك سوراخ كوچك كنار مقعد مشخص میگردد وگاهی این سوراخ بسته شده و چرك پشت آن تجمع می یابد و باعث ایجاد درد میگردد و بمحض تخلیه چرك درد بیمار بهبود می یابد و این پروسه هر چند وقت یكبار تكرار میشود.

درمان ترشح چرک فیستول

درمان فیستول مقعد فقط با جراحی با لیزر یا جراحی سنتی میباشد كه در مورد لیزر برخلاف جراحی سنتی نیاز به بستری و بیهوشی ندارد و از روز بعد میتوان سركار حاضر شد. در مورد فیستول درمان انتی بیوتیك هیچ جایگاهی ندارد و فقط بعنوان مكمل و بعد جراحی با لیزر بكار میرود.

٤- درد ناشی از هموروئید بیرونی یا ترومبوزه

درد ناشی از هموروئید ترومبوزه

هموروئید بیرونی که با نام هموروئید ترومبوزه هم شناخته می شود با یك توده دردناك كنار مقعد مشخص میگردد و درد ربطی به دفع ندارد و دائم است و بسته به اندازه توده متفاوت است. معمولا در سابقه بیمار زور زدن شدید یا بلند كردن اجسام سنگین و یا استرسهای شدید روحی و كاری مشاهده میگردد.

درمان درد هموروئید ترومبوزه با لیزر

درمان قطعی بیماری باز كردن توده ترومبوزه با لیزر با بیحسی موضعی و تخلیه لخته یا ترومبوز میباشد وبسرعت درد بیمار بهبود میابد و نیازی به بستری و بیهوشی مورد لزوم در جراحی سنتی ندارد.

٥- درد تومورهای ناحیه مقعد

درد ناشی از تومور های اطراف مقعد

در شرایط پیشرفته منجر به درد مداوم میگردد.

٦- عفونتهای قارچی و ویروسی در ناحیه مقعد

عفونت های قارچی و ویروسی در ناحیه مقعد

این نوع از عفونت ها و ویروس ها نیز میتوانند همراه درد باشند كه معمولا درمان در جهت عامل عفونت میباشد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی